Studijní projekt Erasmus+ Slovinsko
Termín: 17. – 23.3.2024
V březnu jsme navázali na studijní pobyt pedagogů z loňského roku v Polsku a vyrazili jsme do Slovinska. Vzdělávání probíhalo formou tzv. stínování a určeno bylo pro pedagogy i nepedagogy z Jihlavských mateřských a základních škol. Z naší školy se zúčastnila učitelka mateřské školy a ekonomka.
Navštívili jsme mateřské školy, ve kterých jsme měli možnost prohlédnout si třídy i venkovní prostory a od pana ředitele jsme se dozvěděli veškeré informace o fungování mateřských škol na Slovinsku z pohledu výchovně-vzdělávacího i z pohledu finančního. Také jsme strávili den v jedné z nejlepších základních škol na Slovinsku – Základní škola Majde Vrhovnik v Lublani, kde se pedagogové účastnili stínování výuky v 1. třídě a nepedagogové stínovali práci ředitelky školy a hlavní ekonomky. Také jsme se účastnili praktické výuky hudební a výtvarné výchovy v domě Groharjeva Hiša, kde jsme měli možnost si vyzkoušet hru na různé hudební nástroje a v rámci výtvarné výchovy jsme si všichni nakreslili obraz.
V oblasti pedagogické naše paní učitelka v MŠ velmi ocenila individuální přístup k dětem, zvláště k dětem nadaným. V rámci programu se zúčastnila aktivit, které jí pomohli rozšířit pedagogické dovednosti a přinést nové nápady do tříd. Velmi se jí také líbil přístup paní učitelky na základní škole, která uměla děti zaujmout a celou výuku prokládala pohybovými aktivitami, které děti velmi bavily.
V oblasti ekonomické bylo cílem studijního pobytu poznat systém financování mateřských a základních škol, dále zjistit zda a jak se podílí rodiče na chodu škol a seznámit se se způsobem stravování dětí. Financování škol ve Slovinsku je velice podobné tomu v České republice, potkáváme se se stejnými problémy (např. růst cen energií a služeb, hledání úspor a dalších zdrojů financování). Také ve Slovinsku je nedostatek učitelů (3 – 4 tisíce chybí) a komplikované je také hledání a udržení nepedagogických pracovníků (kuchařky, uklízečky, školnice). Zároveň však rodiče často finančně podporují školy i nad rámec nutných výdajů. Stravování žáků probíhá také velice podobně, v porovnání s průměrnou mzdou platí Slovinci za stravné více než v ČR.
Součástí programu byla také prohlídka historických a kulturních památek, např. návštěva Evropského kulturního centra vesmírných technologií, ledovcové jezero Bled, Cerknické jezero, Postojenské jeskyně a Mořské akvárium v městečku Piran. Mohli jsme tak lépe poznat slovinskou kulturu, což přispělo k mezikulturnímu porozumění a obohacení našich zkušeností. Projekt nám přinesl nejen nové znalosti, ale také příležitost k osobnímu růstu, zlepšili jsme své komunikační schopnosti v anglickém jazyce a poznali jsme slovinský jazyk.