Poslední týden v březnu se uskutečnil pobyt učitelů z České republiky ve Slovinsku v rámci programu mobilita Erasmus+ pro MŠ a ZŠ Jihlava. ZŠ a MŠ Nad Plovárnou zastupovaly Edita Musilová a Lenka Burianová. Během týdne jsme navštívili tři základní školy na různých místech Slovinska (Koper, Portorož a Škofja Loka) a mohli porovnat vybavení jednotlivých škol a výuku v různých předmětech, a tak získat zkušenosti ze zahraničí v oblasti vzdělávání. Sledovali jsme využívání moderních technologií a AI ve výuce a zkušenosti jsme potom konzultovali s pedagogy a vedením školy.
Ve všech školách jsme byli přijati velmi srdečně a také atmosféra byla velmi přátelská. Školy jsou zaměřené na zdravý životní styl. Tomu odpovídala i kvalita vybavení tělocvičen, jídelníček a státem garantované svačiny na obou stupních základních škol. V oblasti využívání AI a moderních technologií se napříč ročníky včetně mateřských škol pedagogové shodli ve všech slovinských školách v názoru, že důsledkem nadměrného využívání elektroniky a počítačů doma mají děti zhoršené schopnosti v oblasti kvality čtení a psaní. Z toho důvodu jsou moderní technologie zařazovány v námi navštívených školách jako doplněk výuky, jako jedna z metod v edukačním procesu. Z náslechů – stínování jsme zjistili, že výuka probíhá v podobném režimu a podobnými metodami, které používáme na naší škole.
Při návštěvě mateřských škol ve městech Koper, Piran a Škofja Loka jsme si vždy nejdříve prohlédli vnitřní a venkovní prostory dané MŠ. Během dne jsme měli možnost pozorovat každodenní chod mateřské školy, účastnit se vzdělávacích aktivit přímo ve výuce, promluvit se slovinskými kolegyněmi a kolegy o jejich přístupu k dětem, vzdělávacích postupech, plánech a hodnocení. Naše působení jsme vždy zakončili společnou diskuzí a sdílením vlastních zkušeností. Vybavení navštívených mateřských škol je téměř obdobné. Nejvíce se vymykala školka ve Škofje Loce, postavená před 6 lety, která je právem označovaná jako školka 21. století díky svým možnostem ve vzdělávání dětí předškolního věku, dětí se speciálně vzdělávacími potřebami, realizací nadstandardních vzdělávacích programů a nadstandardním vybavením mateřské školy. Nejdůležitějším společným prvkem všech navštívených mateřských škol je podpora samostatnosti a práce s individualitou dítěte.
Měli jsme také příležitost poznat krásy slovinských měst a přírody, což bylo velmi příjemné zpestření našeho pobytu.
Velmi si vážíme možnosti zúčastnit se projektu Erasmus+, který byl velmi inspirující nejen pro naši další práci s dětmi a žáky, ale i obohacením naší vlastní praxe.