V rámci projektu Erasmus+ se skupinka pedagogů z jihlavských škol vydala na studijní cestu do finské metropole Helsinek. Cílem cesty bylo na vlastní oči poznat, jak funguje jeden z nejrespektovanějších vzdělávacích systémů na světě. Za naši školu se tohoto projektu zúčastnila p. uč. Nagyová za 1. stupeň a p. uč. Lavičková za 2. stupeň.
Finský model – rovnost, praktičnost a jazyky
Finské školství je postaveno na třech základních pilířích:
Rovnost: Vzdělávání je pro všechny zcela zdarma, včetně učebnic, pomůcek, obědů a dalších potřeb. Každý žák má stejné šance na úspěch, bez ohledu na své sociální zázemí.
Praktické dovednosti: Kromě teoretických znalostí se ve finských školách klade velký důraz na rozvoj praktických dovedností. Děti se učí vařit, šít, obsluhovat domácí spotřebiče, pracovat s nářadím a zvládat finanční stránku domácnosti. Tento přístup podporuje jejich samostatnost a připravuje je na budoucí život.
Jazyky: Finští žáci jsou od mala ponořeni do jazykového prostředí. Kromě finštiny, švédštiny a angličtiny se děti běžně učí i dalšími jazyky. Díky tomu jsou velmi dobře připraveni na mezinárodní spolupráci.
Co nás nejvíce zaujalo?
Během návštěvy jsme navštívily různé typy škol, od mateřských až po školy pro dospělé. Zaujalo nás zejména:
Inkluze: Ve finských školách se klade velký důraz na inkluzi. Každý žák, bez ohledu na své schopnosti, má možnost se rozvíjet.
Celoživotní vzdělávání: Ve Finsku existuje rozsáhlá síť institucí, které nabízejí vzdělávací programy pro všechny věkové kategorie.
Moderní vybavení: Finské školy jsou vybaveny nejmodernější technikou, což umožňuje žákům využívat při výuce různé digitální nástroje a rozmanité pomůcky.
Co si odnášíme do Jihlavy?
Získané zkušenosti chceme využít k tomu, abychom i na našich školách vytvořili prostředí, kde se žáci budou cítit dobře a budou se chtít učit. Chceme se zaměřit na:
Rozvoj praktických dovedností
Podporu jazykového vzdělávání
Individuální přístup ke každému žákovi a podpoře jejich samostatnosti
Častější využívání projektového vyučování
Projekt byl pro nás velmi přínosný nejen z hlediska výchovně vzdělávacího, kdy nás v mnohém inspiroval, ale dal nám i možnost poznat jiné kulturní prostředí a zdokonalit se v anglickém jazyce.